Jumaat, 20 Julai 2007

Keperihatinan Seorang Raja


Keperihatinan seorang pemimpin disaat rakyatnya ditimpa musibah pastinya sedikit sebanyak mampu mengurangkan kepedihan dan kesedihan setelah ditinggalkan orang yang tersayang. Apatah lagi pemergiannya secara mengejut dan mengharukan.

Begitulah yang dapat dilihat dari kunjungan di Raja apabila kedua-dua Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong berserta Duli Yang Maha Mulia Raja Permaisuri Agong berangkat mencemar duli untuk menziarahi jenazah para juruterbang yang terkorban dalam nahas Pesawat Nuri di Hospital Kuala Lumpur Selasa lalu benar-benar menyaksikan keperihatinan kedua-dua baginda terhadap kesedihan rakyatnya.

Gambar yang disiarkan oleh media-media utama negara bagaimana seorang Permaisuri Agong memeluk rakyatnya benar-benar merupakan memaparkan jiwa dan keperihatinan baginda. Pada masa yang sama baginda turut menitiskan air mata dan merasai kesedihan yang dideritai oleh Isteri Allahyarham Laskar Udara Kanan Saifullizam Alias yang berasal dari Muar.

Sekali lagi persoalan diwaktu rakyat sedang berkabung atas kematian 6 perwira negara ini, dimanakah perdana Menteri Al Hadhari berada? Khabarnya beliau bersama isteri sedang bercuti di Luar negara. Sekali lagi beliau menunjukkan sikap tidak perihatin terhadap masalah rakyat. Kali pertama beliau hanya berada sejam bersama mangsa banjir di Johor Januari lalu sebelum terbang juga ke Australia. Khabarnya untuk merasmikan sebuah restoran nasi kandar.

Tiada ulasan: