Isnin, 9 Julai 2007

Gunakan ISA ke atas pengendali blog?


Cadangan penggunaan ISA keatas blogger benar-benar merupakan satu cadangan yang menggambarkan kedangkalan pemikiran pemimpin-pemimpin UMNO. Ahli Majlis Tertinggi UMNO yang juga Ketua Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan mengutarakan cadangan tersebut semalam di Batu Pahat.

Cadangan tersebut lebih dilihat sebagai usaha beliau untuk menzahirkan "kasih sayangnya" kepada Timbalan Perdana Menteri. Seandainya usaha tersebut diterima, ia lebih dilihat sebagai satu usaha untuk membunuh demokrasi secara terang-terangan.

Apa perlunya penggunaan ISA? Seandainya benar-benar penulis-penulis blog membuat fitnah kepada mana-mana individu, undang-undang sedia ada rasanya mempunyai peruntukan yang mencukupi untuk mengambil tindakan keatas penulis-penulis blog berkenaan. Penggunaan akta tidak bertamadun ini benar-benar dilihat tidak perlu.

Tidak cukupkah lagi ribuan isteri menjadi mangsa dengan terpaksa menanggung keluarga akibat suami-suami mereka menjadi mangsa akta rimba ini? Tidak cukupkah lagi ribuan anak seolah-olah menjadi yatim akibat peraturan barbarian ini? Mungkin Datuk Norza Zakaria perlu menjalani percutian di Kemunting bagi menyelami kesengsaraan mangsa-mangsa ISA tersebut.

Tiada ulasan: