Jumaat, 16 Mei 2008

Cikgu... Selamat Hari Guru

Kepada para guru, Pensyarah dan semua yang mencurahkan bakti untuk mendidik umat manusia ini, kami ucapkan SELAMAT HARI GURU


Kesibukan masa membataskan saya untuk mencoretkan sesuatu untuk para guru pada tahun ini. Tahun yang lalu, bukan sekadar coretan tersebut tercatat di sini, malah ia turut di'copy & paste' dalam blog yang lain termasuklah disiarkan dalam akhbar Wasilah..Apapun, selamat menyambut Hari Guru kepada seluruh warga pendidik di Malaysia tidak kiralah sama ada anda adalah guru prasekolah seperti PASTI, Kemas dan Tabika, sama ada anda adalah guru di peringkat sekolah rendah atau menengah, sama ada anda adalah tenaga pengajar di Pusat Matrikulasi, Kolej, Pusat Latihan dan Universiti. .
Sesungguhnya tugas seorang guru sememangnya cukup perit akhir-akhir ini. Jika anda seorang guru di sekolah kerajaan terutamanya, anda bukan sahaja terpaksa mengajar di dalam kelas tetapi perlu juga melibatkan diri di dalam aktiviti kokurikulum. Di tambah lagi dengan kerja-kerja pengkeranian seperti rekod pelajar, key in keputusan peperiksaan, perlu menghadiri mesyuarat di dalam dan luar sekolah, menyediaan dan menanda kertas peperiksaan, tempahan itu dan ini, masalah disiplin pelajar yang semakin tinggi prestasinya. Sehinggakan, tugas dirumah kadang-kadang sudah tidak dapat nak diuruskan lagi terutamanya guru wanita yang punya tanggungjawab yang menjurus menguruskan hal-hal rumah..
Namun, gunakanlah peluang dan ruang yang ada ini sebagai seorang pendidik dengan niat untuk mendidik generasi muda yang semakin jauh daripada jatidiri sebenarnya. Pelajar-pelajar terutamanya anak-anak melayu sudah jauh daripada kemelayuan dan agamanya. Akhlak dan moral sudah semakin tipis sehinggakan kes bergaduh, berzina (seks bebas), mencuri ponteng sekolah, dadah dan sebagainya semakin menjadi-jadi..
Akhir kata, mudah-mudahan segala pengorbanan anda akan diberikan ganjarannya oleh Allah sama ada ketika anda hidup dunia tetapi yang sudah pasti ganjarannya akan diterima di akhirat nanti, ameen....
SELAMAT HARI GURU.Ucapan Selamat Hari Guru ini juga saya ucapkan kepada isteri saya, adik-adik saya, adik-adik ipar saya, guru-guru PASTI di seluruh negara dan guru-guru yang pernah mendidik saya..
Khairul Faizi Bin Ahmad Kamil
16 Mei 2008


Tiada ulasan: