Selasa, 22 Mei 2007

ڬاجي كاكيتاڠن عوام ناءيق سهيڠڬ ٣٥ ڤراتوس

Gaji Kakitangan Awam Naik Sehingga 35 Peratus

Hari ini merupakan hari gembira kepada sebahagian kakitangan awam dan keselamatan bila diumumkan kenaikan gaji sehingga 35 peratus bagi kakitangan awam dan 42 peratus bagi kakitangan keselamatan.

Namun manisnya kenaikan ini pastinya tidak begitu dirasakan disebabkan kenaikan harga barang yang mendahului kenaikan tersebut samada kenaikan secara rasmi bagi barangan kawalan iaitu tepung sepertimana yang diumumkan oleh Shafie Apdal pada 15 Mei lalu. Dan yang lebih pasti adalah, selepas ini kenaikan ini akan turut di iringi dengan kenaikan harga barangan lain satu demi satu. Yang terus menjadi mangsa adalah rakyat yang bekerja di sektor swasta, berkebun, nelayan dan sebagainya. Mereka tidak menikmati apa-apa kenaikan seperti yang dinikmati oleh kakitangan awam, namun mereka turut terpaksa menanggung akibat kelemahan kerajaan mengawal kenaikan harga barangan.

Gaji Kakitangan Awam Naik Sehingga 35 Peratus.

PUTRAJAYA, 21 Mei (Bernama) -- Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini mengumumkan kenaikan gaji bagi 1.02 juta kakitangan awam sehingga 35 peratus berkuatkuasa 1 Julai ini.

Kerajaan juga menaikkan kadar bantuan sara hidup atau COLA sebanyak 100 peratus.

Gaji pokok Kumpulan Sokongan 2 (iaitu Gred 1 hingga 16) dinaikkan 35 peratus, Kumpulan Sokongan 1 (iaitu dari Gred 17 hingga 40), dinaikkan 25 peratus, Kumpulan Pengurusan dan Profesional, dinaikkan 15 peratus, dan Kumpulan Pengurusan Tertinggi, dinaikkan 7.5 peratus.

Kerajaan juga memutuskan untuk memberi kenaikan tambahan kepada Polis Diraja Malaysia dan Angkatan Tentera Malaysia sebanyak 20 peratus di atas peratusan kenaikan gaji untuk semua anggota sektor awam yang diumumkan hari ini.

Pengumuman Perdana Menteri itu pada perhimpunan Hari Pekerja sektor awam 2007 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini

Tiada ulasan: